=== English follows ===
Oggi scegliere di visitare un museo può dipendere da una recensione online. Una corretta comunicazione online può influenzare il successo di un’esposizione o di una mostra. Quanto quindi è determinante il rapporto tra entità museale e innovazione tecnologica? Tantissimo, se l’obiettivo è rendere l’esperienza museale sempre più partecipativa.

Nicolette Mandarano, storica dell’arte, è stata docente di Informatica applicata ai Beni Culturali all’Università La Sapienza di Roma, occupandosi di comunicazione multimediale delle Istituzioni Museali e di comunicazione dei Beni Culturali attraverso i Social media. Insegna in diversi master e corsi di laurea ed è digital content curator e social media manager per diversi committenti.

— ENG
Today, choosing to visit a museum can depend on an online review. Proper online communication can influence the success of an exhibition or show. How important is the relationship between museums and technological innovation? A lot, if the aim is to render the museum experience increasingly more participative.

Nicolette Mandarano, art historian, was Professor of Applied Information Technology for Cultural Heritage at the Università La Sapienza in Rome, working on the multimedia communication of museums and communication of cultural heritage across social media. She teaches several masters and undergraduate courses and is the digital content curator and social media manager for several clients.

This talk was given at a local TEDx event, produced independently of the TED Conferences.

About TEDx, x = independently organized event In the spirit of ideas worth spreading, TEDx is a program of local, self-organized events that bring people together to share a TED-like experience. At a TEDx event, TEDTalks video and live speakers combine to spark deep discussion and connection in a small group. These local, self-organized events are branded TEDx, where x = independently organized TED event. The TED Conference provides general guidance for the TEDx program, but individual TEDx events are self-organized.* (*Subject to certain rules and regulations)

Storica dell’arte esperta in comunicazione digitale del Patrimonio culturale, ha insegnato per molti anni Informatica applicata ai Beni Culturali presso il dipartimento di Storia dell’Arte della Sapienza Università di Roma.
Autrice, nel 2014, de Il marketing culturale nell’era del web 2.0. Come la comunità virtuale valuta i musei (Guaraldi), sta curando, con Lida Branchesi e Valter Curzi, gli Atti del convegno Comunicare il Museo Oggi: dalle scelte museologiche al digitale.
E’ Digital content curator e social media manager per diversi Committenti, coordinatrice del master di I livello Digital Heritage. Cultural communication through digital technologies della Sapienza, e docente al master di II livello in Management dei Beni Culturali dell’Università di Roma Tre, dove si occupa di comunicazione museale digitale.

This talk was given at a TEDx event using the TED conference format but independently organized by a local community. Learn more at http://ted.com/tedx

Source